مجله بانوسکرت

انواع جوش و روش های از بین بردن جوش

Acne 1024x683 beautybanoo1

جوش صورت یک بیماری پوستی شایع به ویژه در بین نوجوانان می باشد و علت ایجاد آن سلول‌‌های مرده ای هستند که در منافذ پوست جمع شده و سپس تا سطح دهانه‌‌ی منافذ بالا آمده و سپس از پوست جدا میشوند.

آکنه به مرور زمان خوب می شود ولی گاهی بیمار بی صبر بوده و مایل است که زودتر جوش بهبود یابد.

روش های از بین بردن جوش متنوع می باشند. از جمله این روش ها شامل لایه برداری، نوردرمانی، IPL، لیزر PLD، لیزر Nd-Yag، آراف فرکشنال می باشد.

beautybanoo com pic23

انواع جوش ها و روش های از بین بردن جوش

جوش ها انواع مختلف دارند که هرکدام روش درمانی خاصی دارند. جوش های معمولی با روش های خانگی درمان میشوند. اما برای جوش های غیر عادی باید به پزشک مراجعه کرد. انواع مختلف جوش شامل جوش سر سیاه، جوش سر سفید، پاسچول چرک دانه، پاپول، جوش چرکی یا کیست و ندول یا گرهک میباشد.

روش های از بین بردن جوش برای هرکدام از این نوع جوش ها متفاوت است. روش صحیح درمان برای کاهش اسکار و جای لک مفید می باشد.

جوش ها از نظر التهابی بودن نیز به دو دسته جوش های التهابی و جوش های غیر التهابی تقسیم میشوند. جوش های غیر التهابی دردناک نبوده و ورم نمی کنند و شامل جوش سر سفید و جوش سر سیاه هستند.

جوش های التهابی شامل پاپول ها، پاسچول ها، ندول ها و کیست ها میباشند.

یکی از روش های از بین بردن جوش نوردرمانی میباشد که خود انواع مختلف دارد ویک روش بی خطر و امن است ولی تنها خطر این روش امکان آسیب به چشم ها می باشد.

انواع نور درمانی شامل درمان با اشعه مادون قرمز، با اشعه ماورای بنفش، نور قرمز، نور آبی و لیزر میباشد.

از دیگر روش های از بین بردن جوش لایه برداری میباشد که خود به روش های مختلفی انجام می شود و شامل لایه برداری شیمیایی و لایه برداری با میکرودرم ابریژن میباشد.

لایه برداری شیمیایی خود انواع مختلف دارد و شامل لایه برداری با آلفا هیدروکسی و بتا هیدروکسی اسید ها، لایه برداری با تری کلرو استیک اسید و لایه برداری با کربولیک اسید می باشد.

Whiteheads and blackheads and methods of removing

جوش ها سر سفید و سر سیاه و روش های از بین بردن آنها

جوش سر سفید به آن کومدون هم گفته میشود و بیشتر روی پیشانی، گونه و بینی ظاهر میشوند و به دلیل بسته شدن حفره های پوست توسط چرک و چربی ایجاد میشود. جوش های سر سیاه که به آن کومدون های باز نیز گفته میشود به علت قرار گرفتن در معرض اکسیژن رنگشان سیاه می شود.

جوش سر سیاه در واقع جوش سر سفیدی است که باز شده است و چون محتویات آن در معرض هوا قرار گرفته است تیره شده است.

جوش هی سر سفید و سر سیاه غیر التهابی هستند و با برخی روش های خانگی و استفاده از کرم ها و شوینده ها و ژل ها بدون تجویز پزشک قابل درمان هستند.

در هر حال نباید جوش را دست کاری کرد چون باعث مشکلات پوستی مثل ندول، کیست، اسکار، لکه های تیره و ایجاد چاله میشود. پاپول ها برآمدگی های سفتی زیر پوست هستند که صورتی هستند و منفذ ندارند.

پوست اطراف آن ها معمولا قرمز و متورم است. پاسچول ها برآمدگی های بزرگتری هستند و با چرک سفید یا زرد پر شده اند و پایه صورتی یا قرمز دارند.

variety of pimples on the skin in close up

انواع جوش ها روی پوست در نمای نزدیک

ندول ها برآمدگی هایی در عمق پوست و ملتهب و دردناک هستند. ندول زمانی ایجاد میشود که یک کومدون بزرگ پاره شده و محتویاتش را به بافت های اطراف منتشر سازد.

روش های از بین بردن جوش بسته به شدت جوش متفاوت میباشد. روش های از بین بردن جوش توسط پزشک شامل آنتی بیوتیک هایی مثل تتراسایکلین و آموکسی سیلین، کورتیکواستروئید ها، قرص های ضد بارداری، تزریق استروئید، لایه برداری شیمیایی، خالی کردن و بیرون کشیدن جوش میباشد.

گاهی افراد تمایل به مصرف دارو های خوراکی ندارند و تمایل دارند از روش های زیبا سازی پوست برای از بین بردن جوش استفاده کنند. این روش ها امروزه طرفداران زیادی دارند زیرا در کنار عوارض جانبی کمتر نسبت به مصرف دارو های شیمیایی همزمان امکان جوان سازی پوست نیز وجود دارد.

از جمله این روش های متداول میکرودرم ابریژن میباشد. اساس این تکنیک لایه برداری از پوست و جوان سازی پوست میباشد. این روش غیر تهاجمی بوده و با تکنیک های مختلف لایه سطحی پوست برداشته میشود. این روش نیازی به بی حسی موضعی ندارد و روشی بدون درد است.

میکرودرم ابریژن یک از روش های از بین بردن جوش میباشد و دارای فوائد زیادی برای پوست است. برای رفع چین و چروک، شل شدن پوست، از بین بردن جای جوش، لکه های تیره و خال استفاده میشود.

روش درم ابریژن نیز شبیه میکرودرم است ولی نسبت به میکرودرم عمیق تر میتواند اثر کند اما در مجموع لایه بالایی پوست را میتواند از بین ببرد. در این روش پوست صورت ممکن است تا چند روز قرمز باقی بماند و به آفتاب حساس شود.

boils and methods of removing boils

انواع جای جوش و روش های از بین بردن جای جوش

انواع جای جوش شامل لکه های قرمز، اسکار های قرمز آکنه، لکه های تیره و انواع اسکار ها میباشد. جای جوش میتواند برجسته یا تو رفته باشد.

روش های از بین بردن جوش و همینطور جای جوش میتواند متناسب با نوع اثری که جوش روی پوست باقی میگذارد متفاوت باشد. لکه های قرمز پس از گذشت چند ماه خود به خود از بین میروند ولی اگر برطرف نشوند با روش IPL درمان می شوند. این دستگاه منبع نوری مشابه لیزر است.

برای از بین بردی این قرمزی یک تا سه جلسه کافی میباشد. اسکار های قرمز آکنه جای جوش های قرمز هستند که دارای مقداری فرورفتگی هستند.

برای درمان آن روش لیزر PLD و یا روش IPL برای درمان کافی است. لکه های تیره خود به خود انجام میشوند و راه اول درمان کرم های لایه بردار میباشد.

اسکار جای جوش به صورت فرورفته یا آتروفیک و یا به صورت برآمده یا هایپرتروفیک می باشد. اسکار ها گاهی از بین نمیروند. انواع اسکار های آتروفیک شامل آیس پیک ( قندیلی)، باکسکار (واگنی) و اسکار های رولینگ (مواج) می باشد.

اسکار های آیس پک از دشوارترین نوع اسکار برای درمان است. باید برای درمان ابتدا عمق اسکار با جراحی کم شود و پس از اینکه سطح اسکار بالا آمد در مرحله بعد از لیزر استفاده کرد.